الافضل كيا كارينز الشكل الجديد ولا القديم
أجيال كيا كارينز من 2009 إلى الان
كيا كارينز |
كيا كارينز
تعد من افضل السيارات التى انتاجتها كيا والاكثر مبيعا الى الان سواء شكل قديم او الجديد وتعد من السيارات قيمة مقابل سعر الجيل القديم من 2009 الى 2013 والجديد من 2014 الى الان وهى من السيارات الوسط بين الكروس اوفر و الهاتشباك فئة MPV وتعد هذا الشكل الجديد هو الجيل الثالث للسيارة الذى ينتج حتى الان وهى من اولى السيارات التى استخدمت لتقنية Face Lift السيارة ذات الثلاثة صفوف للعائلات لتعطى احساس بالراحة والاحتواء فى السفر والشكل الجديد اضاف الى السيارة الطابع الرياضى و الثورى ....
كيا كارينز 2014 |
ابرز اختلافات الفنية لكيا كارينز الجديد والقديم
من اهم الاختلافات وابرازها ..
موتور GDI مختلف 1600 سي سي
موتور GDI مختلف 1600 سي سي
135 حصان - عزم 165 نيوتن
ناقل حركة من 6 سرعات
ABS , EBD , ESP
نظام ايمبليزر ضدد السرقة
تتسارع من 100/0 كم فى 11.3 ثانية
خزان وقود 58 لتر
سعة الشنطة الخلفية تقريبيا 492 لتر
جنط كروم 16 - بعض الفئات جنوط 17
الخلوص الارضى 151 مم
اختلافات اجيال كيا كارينز |
كيا كارينز 2014 من الداخل |
ابرز اختلافات كارينز الشكل القديم والجديد
اكصدام امامى كبير مع شكل شبكة صغير المرصعة بالكروم كباقى الموديلات ( كيا سيراتو )
مصابيح امامية كبيرة مع اضاءة LED
تقليص الحجم الخارجى وخاصة عرض السيارة عن الجيل القديم مع الاحتفاظ بالمساحة الداخلية بهدف تعزيز الطابع الرياضى على السيارة
تغير فى مساحات الرؤية والزجاج الجانبي
مقابض نيكل
اختلاف الجنوط مع اختلاف فئات السيارة
مصابيح خلفية LED مع اكصدام ضخم بالعاكسين على الجانبين
تابلوة مختلف كليا عن الجيل الاسبق مع أختلاف الخامات بين البلاستيك والجلد
تم تزويدة بشاشة ونظام صوتى JBL من 6 سماعات وبلوتوث
حساسات ركن خلفى - مكان تثبيت مقاعد الاطفال بالكنبة الخلفية
فتحة سقف كهرباء بانوراما
حساسات اضاءة ومطر - مخرج تكيف خلفى
كيا كارينز الشكل القديم لا تحتوي على فتحات تكييف خلفية و فتحات USB امامية وخلفية
- سقف الكارينز الجديدة لة طابع منزلق مما يعطى احساس بعدم الراحة فى الكنبة الثالثة
- الكراسي لو رجعت للخلف تعطى احساس بعدم الراحة بهدف توسيع الكنبة الثالثة
- الكراسي او الكنبة الخلفية لاطفال 8 سنوات بالكثير
- الموتور ما زال صغير على هذا الحجم الكبير
- جسم العربية بيميل مع الملفات على سرعات منخفضة 70- 80 كم - ساعة
- لازم تقرب كرسي السائق لبعدة عن المقود لتعطيق الراحة بالقيادة
- نفس عيب العفشة الكورية الناشفة بتخليك تحس بالنقر والمطبات مع التحميل
حساسات ركن خلفى - مكان تثبيت مقاعد الاطفال بالكنبة الخلفية
فتحة سقف كهرباء بانوراما
حساسات اضاءة ومطر - مخرج تكيف خلفى
كيا كارينز الشكل القديم لا تحتوي على فتحات تكييف خلفية و فتحات USB امامية وخلفية
ابعاد كيا كارينز الشكل الجديد |
ابرز عيوب كارينز الشكل القديم والجديد
- الكراسي لو رجعت للخلف تعطى احساس بعدم الراحة بهدف توسيع الكنبة الثالثة
- الكراسي او الكنبة الخلفية لاطفال 8 سنوات بالكثير
- الموتور ما زال صغير على هذا الحجم الكبير
- جسم العربية بيميل مع الملفات على سرعات منخفضة 70- 80 كم - ساعة
- لازم تقرب كرسي السائق لبعدة عن المقود لتعطيق الراحة بالقيادة
- نفس عيب العفشة الكورية الناشفة بتخليك تحس بالنقر والمطبات مع التحميل
- أستهلاك الوقود أفضل بكيا كارينز الشكل الجديد
- توافر قطع غيار وأنتشارها لكارينز الشكل الجديد أفضل
شاهد : تفاصيل كيا سبورتاج الشكل الجديد 2021/2022
تعد الاختلافات الظاهرة فى العرض والوزن بالسيارة فقط مع اضافة الطابع الرياضى وتقنية Face Lift والشكل الانسيابي والعصرى لمجموعة سيارات كيا مع اختلاف الموتور GDI مع الفتيس 6 سرعات اختلاف فى الاداء بين الشكلين واختلاف المقصورة والشكل الداخلى وانظمة الامان والايرباج للراكب الجانبي SRS والاضاءة التى توحي بحجم الصالون وعجلة قيادة متحركة اربع اتجاهات وتعد قيمة مقابل سعر للشكل القديم اكثر من الشكل الجديد لارتفاع سعرة مقارنة بسيارات زيرو مقاربة لها فى السعر فعند اختيار الشراء سيارة مستعملة يتم الاخد بالاعتبار سعر السيارات الزيرو الحالية المقاربة لها فى السعر ....
لمزيد من المعلومات أضم إلينا عبر تليجرام
شاهد : تفاصيل كيا سبورتاج الشكل الجديد 2021/2022
كيا كارينز 2015 |
الخلاصة كيا كارينز الشكل الجديد
تابعونا بالاشتراك
if you liked the review simply and easily ,
.....you can share it
اشترك على صفحتنا على الفيس بوك ليصلك الجديد
https://www.facebook.com/technicamgfلمزيد من المعلومات أضم إلينا عبر تليجرام
-القديم بيشتكوا دايما انه بياخد بنزين اكتر لكن الجديد بتكنولوجيا الماتور gdi وزيادة عدد الاحصنة الى 135 مريح للسيارة.
ردحذف-القديم اوسع شوية من الجديد لكن مش هتحسها لان الجديدة وسعها كويس
-القديم اعلى شوية عن الارض لكن الاسطى حمص العفشجي ريح الجميع وبيعليها وضمان مدى الحياة
-القديم مفهوش فتحات تكيف خلفية والجديد فيه
-القديم فيه ناس بتحب شكله وفيه ناس لا لكن الجديد الكل بيحب شكله.
-قطع الغيار في القديم اكيد اقل من الجديد
-الجنوط في القديم 16 وفي الجديد 17
-القديم ٥ راكب وممكن يركب له كرسين بالخلف ويبقى ٧ والجديد فيه منه ٥ و ٧ راكب
- الكاسيت والاوبشن في مقود الجديدة افضل
- الاستبن في القديم نفس المقاس الصغير ومكانه بالاسفل وفي الجديد مقاسه صغير ايضا على قد الطواريء لكن انا اعرف واحد زميلي على السيارة وركب من اسفل واحد ١٧
-التابلوة في القديم بلاستك والابواب لكن في الجديد جلد بتحس بفخامة شوية.
-جلوس الراكب في الاتنين مريح جدا سواء في الامام او الخلف.
- الثبات كويس جدا في الاتنين لكن لا تحاول تعلية السيارة اكثر من اللازم.
- يوجد فتحة تكيف في درج التابلوه وفتحة يو اس بي امامية وخلفية في الجديد لكن ممكن تركب اكتر من يو اس بي لو غيرت الكاسيت وجبت دي في دي
شكرا على الاضافه المفيدة جدا دي بجد حبيت العربية
ردحذفجزاك الله خيرا
ردحذف