إعلان الرئيسية العرض كامل

إعلان أعلي المقال

الافضل كيا كارينز الشكل الجديد ولا القديم

أجيال كيا كارينز من 2009 إلى الان 


الافضل كارينز الشكل الجديد ولا القديم بالصور
كيا كارينز



كيا كارينز 

تعد من افضل السيارات التى انتاجتها كيا والاكثر مبيعا الى الان سواء شكل قديم او الجديد وتعد من السيارات قيمة مقابل سعر الجيل القديم من 2009 الى 2013  والجديد من 2014 الى الان وهى من السيارات الوسط بين الكروس اوفر و الهاتشباك فئة MPV وتعد هذا الشكل الجديد هو الجيل الثالث للسيارة الذى ينتج حتى الان وهى من اولى السيارات التى استخدمت لتقنية Face Lift السيارة ذات الثلاثة صفوف للعائلات لتعطى احساس بالراحة والاحتواء فى السفر والشكل الجديد اضاف الى السيارة الطابع الرياضى و الثورى ....



الافضل كارينز الشكل الجديد ولا القديم بالصور
كيا كارينز 2014

ابرز اختلافات الفنية لكيا كارينز الجديد والقديم

من اهم الاختلافات وابرازها ..
موتور GDI  مختلف 1600 سي سي
 135 حصان - عزم 165 نيوتن 
ناقل حركة من 6 سرعات
ABS , EBD , ESP
نظام ايمبليزر ضدد السرقة
تتسارع من 100/0 كم فى 11.3 ثانية 
خزان وقود 58 لتر 
سعة الشنطة الخلفية تقريبيا 492 لتر 
جنط كروم 16  -  بعض الفئات جنوط 17
الخلوص الارضى 151 مم


كيا كارينز الشكل الجديد ولا القديم
اختلافات اجيال كيا كارينز



كيا كارينزمن الداخل
كيا كارينز 2014 من الداخل 


ابرز اختلافات كارينز الشكل القديم والجديد


اكصدام امامى كبير مع شكل شبكة صغير المرصعة بالكروم كباقى الموديلات ( كيا سيراتو )
مصابيح امامية كبيرة مع اضاءة LED
تقليص الحجم الخارجى وخاصة عرض السيارة عن الجيل القديم مع الاحتفاظ بالمساحة الداخلية بهدف تعزيز الطابع الرياضى على السيارة 
تغير فى مساحات الرؤية والزجاج الجانبي
مقابض نيكل
اختلاف الجنوط مع اختلاف فئات السيارة
مصابيح خلفية LED مع اكصدام ضخم بالعاكسين على الجانبين 
تابلوة مختلف كليا عن الجيل الاسبق مع أختلاف الخامات بين البلاستيك والجلد 
تم تزويدة بشاشة ونظام صوتى JBL من 6 سماعات وبلوتوث 
حساسات ركن خلفى - مكان تثبيت مقاعد الاطفال بالكنبة الخلفية 
فتحة سقف كهرباء بانوراما
حساسات اضاءة ومطر - مخرج تكيف خلفى 
كيا كارينز الشكل القديم لا تحتوي على فتحات تكييف خلفية و فتحات USB امامية وخلفية 




كيا كارينزمن الداخل
ابعاد كيا كارينز الشكل الجديد


ابرز عيوب كارينز الشكل القديم والجديد


- سقف الكارينز الجديدة لة طابع منزلق مما يعطى احساس بعدم الراحة فى الكنبة الثالثة
- الكراسي لو رجعت للخلف تعطى احساس بعدم الراحة بهدف توسيع الكنبة الثالثة 
- الكراسي او الكنبة الخلفية لاطفال 8 سنوات بالكثير
- الموتور ما زال صغير على هذا الحجم الكبير 
- جسم العربية بيميل مع الملفات على سرعات منخفضة 70- 80 كم - ساعة
- لازم تقرب كرسي السائق لبعدة عن المقود لتعطيق الراحة بالقيادة
- نفس عيب العفشة الكورية الناشفة بتخليك تحس بالنقر والمطبات مع التحميل
- أستهلاك الوقود أفضل بكيا كارينز الشكل الجديد 
- توافر قطع غيار وأنتشارها لكارينز الشكل الجديد أفضل 

شاهد : تفاصيل كيا سبورتاج الشكل الجديد 2021/2022

كيا كارينزمن الداخل
كيا كارينز 2015

الخلاصة كيا كارينز الشكل الجديد 


تعد الاختلافات الظاهرة فى العرض والوزن  بالسيارة فقط مع اضافة الطابع الرياضى وتقنية Face Lift والشكل الانسيابي والعصرى لمجموعة سيارات كيا مع اختلاف الموتور GDI مع الفتيس 6 سرعات اختلاف فى الاداء بين الشكلين واختلاف المقصورة والشكل الداخلى وانظمة الامان والايرباج للراكب الجانبي SRS والاضاءة التى توحي بحجم الصالون وعجلة قيادة متحركة اربع اتجاهات وتعد قيمة مقابل سعر للشكل القديم اكثر من الشكل الجديد لارتفاع سعرة مقارنة بسيارات زيرو مقاربة لها فى السعر فعند اختيار الشراء سيارة مستعملة يتم الاخد بالاعتبار سعر السيارات الزيرو الحالية المقاربة لها فى السعر ....


تابعونا بالاشتراك



if you liked the review simply and easily ,
 .....you can share it 

اشترك على صفحتنا على الفيس بوك ليصلك الجديد 
https://www.facebook.com/technicamgf

لمزيد من المعلومات أضم إلينا عبر تليجرام 



هناك 3 تعليقات:

  1. -القديم بيشتكوا دايما انه بياخد بنزين اكتر لكن الجديد بتكنولوجيا الماتور gdi وزيادة عدد الاحصنة الى 135 مريح للسيارة.
    -القديم اوسع شوية من الجديد لكن مش هتحسها لان الجديدة وسعها كويس
    -القديم اعلى شوية عن الارض لكن الاسطى حمص العفشجي ريح الجميع وبيعليها وضمان مدى الحياة
    -القديم مفهوش فتحات تكيف خلفية والجديد فيه
    -القديم فيه ناس بتحب شكله وفيه ناس لا لكن الجديد الكل بيحب شكله.
    -قطع الغيار في القديم اكيد اقل من الجديد
    -الجنوط في القديم 16 وفي الجديد 17
    -القديم ٥ راكب وممكن يركب له كرسين بالخلف ويبقى ٧ والجديد فيه منه ٥ و ٧ راكب
    - الكاسيت والاوبشن في مقود الجديدة افضل
    - الاستبن في القديم نفس المقاس الصغير ومكانه بالاسفل وفي الجديد مقاسه صغير ايضا على قد الطواريء لكن انا اعرف واحد زميلي على السيارة وركب من اسفل واحد ١٧
    -التابلوة في القديم بلاستك والابواب لكن في الجديد جلد بتحس بفخامة شوية.
    -جلوس الراكب في الاتنين مريح جدا سواء في الامام او الخلف.
    - الثبات كويس جدا في الاتنين لكن لا تحاول تعلية السيارة اكثر من اللازم.
    - يوجد فتحة تكيف في درج التابلوه وفتحة يو اس بي امامية وخلفية في الجديد لكن ممكن تركب اكتر من يو اس بي لو غيرت الكاسيت وجبت دي في دي

    ردحذف
  2. شكرا على الاضافه المفيدة جدا دي بجد حبيت العربية

    ردحذف
  3. جزاك الله خيرا

    ردحذف

نتشارك المعرفة و الخبرات مع TECHNICA MGF أترك تعليق ورايك دعما منك لنا .........

التعليقات

إعلان أسفل المقال