اسباب نتشة الفتيس الاوتوماتيك
أعطال الفتيس الاوتوماتيك
يوجد 5 اسباب لنتشة الفتيس الاوتوماتيك ليها كلمة سر واحدة بي ( غيار زيت الفتيس الاوتوماتيك ) وموعدة المحدد والسبب هو صاحب السيارة نفسة وليس العيب من الفتيس الاوتوماتيك
فتيس اوتوماتيك 2021 |
عدم تغير الزيت فى معادة ينتج عنة
1/ تاخر فى النقلات بسبب الرايش الناتج عن الاحكتكاك يدخل جوة solenoid valve ويسدة ودا بيتظبط مع تغير الزيت2/ تلف البلوف بسبب ارتفاع درجة الحرارة بسبب قلة منسوب الزيت عن الطبيعى او مشكلة فى Oil cooler ودا بيخلى الزيت يفقد خواصة و انسداد مجاري الزيت فى دورة البلوف
3/ نتشة خفيفة بين الغيارات ( يجب مرعاة ذلك عن شراء سيارة مستعملة لازم تجربها على طريق للتاكد من نقل الغيارات ) ودا بردة بيتظبط مع تغير الزيت
4/ تلف بلية Reactor الرزعة ( الدبة ) بين الغيارات وغالبا بين النقلة التانية والثالثة وممكن تكون فى كل الغيارات و غالبا وانت بتنقل على R / D
والمشكلة دى تتحل بتغير solenoid valve ( كل دا انت السبب فية ) وممكن توصل انت تحتاج تغير Body valve نفسة
ودى تعتبر من المراحل التالية لتلف الفتيس
5/ تفويت فى النقلات وهذة هى مرحلة تلف الفتيس ( تغيرة ) بسبب ان الزيت اتحرق خالص وحرق الفالف والغيارات والحل تغيرة ومتصلحوش
فتيس اوتوماتيك من الداخل |
خد بالك من الفتيس الاوتوماتيك
( لو كوبلن داخلى خرج من مكانة يعمل نفس الاعراض )( تجنب استخدام المياة داخل الموتور لانها يمكن تتلف فيش الحساسات وسلوك التوصيل )
لو بتشترى عربية مستعملة جرب الفتيس الاوتوماتيك وتاخد بالك من الاتى :
2/عدم وجود نتشة والعربية بتسحب كويس وبتستجيب بسرعة لتبديل الغيارات (على طريق طويل وفاضى )
3/لما تجيب الفتيس على R/D وتشيل رجلك خالص العربية تمشي لوحدها
4/اهم حاجة تجرب العربية على طريق وتجيب بية سرعات عالية للتاكد من النقل والسلاسة وعدم وجود مشاكل
تابعونا
ليصلك كل جديد
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
نتشارك المعرفة و الخبرات مع TECHNICA MGF أترك تعليق ورايك دعما منك لنا .........