إعلان الرئيسية العرض كامل

إعلان أعلي المقال

اسباب نتشة الفتيس الاوتوماتيك


أعطال الفتيس الاوتوماتيك 


يوجد 5 اسباب لنتشة الفتيس الاوتوماتيك ليها كلمة سر واحدة بي ( غيار زيت الفتيس الاوتوماتيك )  وموعدة  المحدد  والسبب هو صاحب السيارة نفسة وليس العيب من الفتيس الاوتوماتيك 



اسباب نتشة الفتيس الاوتوماتيك
فتيس اوتوماتيك 2021



عدم تغير الزيت فى معادة ينتج عنة 

1/  تاخر فى النقلات بسبب الرايش الناتج عن الاحكتكاك يدخل جوة solenoid valve  ويسدة  ودا بيتظبط مع تغير الزيت
2/ تلف البلوف بسبب ارتفاع درجة الحرارة بسبب قلة منسوب الزيت عن الطبيعى او مشكلة فى Oil cooler ودا بيخلى الزيت يفقد خواصة  و انسداد مجاري الزيت فى دورة البلوف 
3/  نتشة خفيفة بين الغيارات ( يجب مرعاة ذلك عن شراء سيارة مستعملة  لازم تجربها على طريق للتاكد من نقل الغيارات )  ودا بردة بيتظبط مع تغير الزيت 
4/  تلف بلية  Reactor  الرزعة  ( الدبة ) بين الغيارات وغالبا بين النقلة التانية والثالثة وممكن تكون فى كل الغيارات و غالبا وانت بتنقل على R / D 
والمشكلة دى تتحل بتغير solenoid valve  ( كل دا انت السبب فية )  وممكن توصل انت تحتاج تغير Body valve نفسة 
ودى تعتبر من المراحل التالية لتلف الفتيس 
5/  تفويت فى النقلات وهذة هى مرحلة تلف الفتيس ( تغيرة )  بسبب ان الزيت اتحرق خالص وحرق الفالف والغيارات والحل تغيرة ومتصلحوش

اسباب نتشة الفتيس الاوتوماتيك
فتيس اوتوماتيك من الداخل


خد بالك  من الفتيس الاوتوماتيك

( لو كوبلن داخلى خرج من مكانة يعمل نفس الاعراض )
( تجنب استخدام المياة داخل الموتور لانها يمكن تتلف فيش الحساسات وسلوك التوصيل )

 لو بتشترى عربية مستعملة جرب الفتيس الاوتوماتيك وتاخد بالك من الاتى :


1/ لما تدور العربية يكون RPM اقل من 1000
2/عدم وجود نتشة والعربية بتسحب كويس وبتستجيب بسرعة لتبديل الغيارات  (على طريق طويل وفاضى )
3/لما تجيب الفتيس على R/D وتشيل رجلك خالص العربية تمشي لوحدها 
4/اهم حاجة تجرب العربية على طريق وتجيب بية سرعات عالية للتاكد من النقل والسلاسة وعدم وجود مشاكل




تابعونا 
ليصلك كل جديد

                        https://www.facebook.com/technicamgf



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

نتشارك المعرفة و الخبرات مع TECHNICA MGF أترك تعليق ورايك دعما منك لنا .........

التعليقات

إعلان أسفل المقال