حساس الايدل
وظيفتة ومكوناتة وأعراض تلفة وأصلاحها
الحساس دا مهم جدا لانة بيعمل مشاكل كتير اوى ولة اكثر من اسم حساس السرعة الخاملة.... حساس السلانسية ...
بيبقى راكب على البوابة ولة مكان خاص بة واحيانا على المنافولد نفسة واحيانا خارج المنافولد وبيتوصل بخرطوم ودا بيبقى وظيفتة يفتح ويقفل عشان يزود او يقلل كمية الهواء اللى داخلة للمنافولد والمتحكم فية كمبيوتر السيارة هو الى بيعطى لة اوامر يزود او ينقص كل ما الحمل يزيد بمعنى وانت سايق فتحت التكيف وبالتالي الكباس اشتغل وحمل عل الماتور والسرعة هتقل فكمبيوتر العربية بيحس بدا ويدى امر للحساس يزود كمية الهواء الى داخلة للمنافولد وبالتالى يعلى RPM والسرعة
1/بيتكون من ملفين وقلب معدنى لما بيمشي تيار كهربي فى ملف بيسحب القلب المعدنى فى اتجاة معين ولما التيار الكهربيى يمشي فى الملف التانى بيحرك القلب فى الاتجاة العكسي
2/ بيتكون من ملف واحد لحساس الايدل
وغالبا فى معظم السيارات بيكون من 4 اطراف او 2 طرف وطبعا متوصلين بالكمبيوتر وبيشتغل بجهد5 فولت او 8 فولت فقط
ويمكن ان يعمل بجهد 12 فولت بيبقى جواة خط كهرباء بعد الكونتاكت واشارة للارضي ( عربيات قليلة )
وبيبقى علية حاجة اسمها اويل رنج وظيفتة لما تركب علية وهو على بوابة الهواء متخليهوش يسحب هواء من برة مكان الحساس ولازم يتربط كويس
1/ لمبة Check Engine هتنور اكيد
2/العربية مش مستقرة على السلانسية وبتبطل
3/لما تشغل التكيف او العربية محملة او النور العالى العربية ممكن تفصل منك
4/ عدم ثبات RPM وصوت المحرك بيرتفع بدون ما تضغط على دواسة البنزين
5/ استهلاك كميات كبيرة من الوقود
مكون من اة حساس الايدل ؟؟
1/بيتكون من ملفين وقلب معدنى لما بيمشي تيار كهربي فى ملف بيسحب القلب المعدنى فى اتجاة معين ولما التيار الكهربيى يمشي فى الملف التانى بيحرك القلب فى الاتجاة العكسي
2/ بيتكون من ملف واحد لحساس الايدل
حساس الايدل |
وغالبا فى معظم السيارات بيكون من 4 اطراف او 2 طرف وطبعا متوصلين بالكمبيوتر وبيشتغل بجهد5 فولت او 8 فولت فقط
ويمكن ان يعمل بجهد 12 فولت بيبقى جواة خط كهرباء بعد الكونتاكت واشارة للارضي ( عربيات قليلة )
وبيبقى علية حاجة اسمها اويل رنج وظيفتة لما تركب علية وهو على بوابة الهواء متخليهوش يسحب هواء من برة مكان الحساس ولازم يتربط كويس
حساس الايدل |
اعراض تلف حساس الايدل ؟؟؟
1/ لمبة Check Engine هتنور اكيد
2/العربية مش مستقرة على السلانسية وبتبطل
3/لما تشغل التكيف او العربية محملة او النور العالى العربية ممكن تفصل منك
4/ عدم ثبات RPM وصوت المحرك بيرتفع بدون ما تضغط على دواسة البنزين
5/ استهلاك كميات كبيرة من الوقود
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
نتشارك المعرفة و الخبرات مع TECHNICA MGF أترك تعليق ورايك دعما منك لنا .........